
Keby
bol Amsterdam človekom, podpisoval by sa tromi krížikmi. Nejedná sa
rozhodne o prejav negramotnosti ale o jeho mestský znak. Na kríži tohto
tvaru bol ukrižovaný svätý Ondrej, brat svätého Petra, preto sa mu
hovorí „ondrejský“. Nájdeme ho aj na iných symboloch, napríklad na
vlajkách Škótska, Floridy alebo Jamajky.
Typické
tri krížiky uvidíte v rôznych podobách po celom Amsterdame, na
koberčekoch v hoteloch, dokonca i pánske spoločenské košele majú
gombičky v trojiciach a prišité sú týmto diagonálnym krížikom.

Kanály
brázdia ako súkromné, tak výletné lode. Voda predstavuje v Amsterdame
dominantný živel. Centrum mesta je pretkané 165 vodnými kanálmi o
celkovej dĺžke asi sto kilometrov. Stavali sa od 17. storočia za účelom
rozvoja mesta, niektoré však mali i obrannú a vodohospodársku funkciu.
Vzniklo tak obdivuhodné technické dielo i krásny vodný svet zároveň,
ktorý v takmer pôvodnej podobe okúzľuje návštevníkov dodnes. Iba
niekoľko úsekov bolo zakrytých či zasypaných. Výraznú inováciu

prinieslo
snáď len vybudovanie obrubníkov či oceľových bariér pozdĺž kanálov v
30. rokoch 20. storočia, aby do vody nepadali stále početnejšie
automobily. Aj tak sa dnes „loví“ priemerne jedno utopené auto týždenne.
Snáď ani nikoho neprekvapí, že vďaka hrádzam leží hladina kanálov 1,5
metra pod úrovňou mora. Ráno je na kanáloch kľud ako na obrazoch
holandských maliarov, cez deň však slúžia čulej doprave, predovšetkým
turistickej a rekreačnej. Grilovačka má istotne niečo do sebe. Ponad
amsterdamskými kanálmi je údajne postavených 1 281 mostov a mostíkov.
Obvykle sú výrazne klenuté, to preto, aby pod nimi preplávali aj väčšie
lode. Existovalo tu vraj aj povolanie pomocníka, ktorý pomáhal vozom a
kočiarom strmý sklon takýchto mostov prekonať. Mimo historického centra a
na rieke Amstel, podľa ktorej dostalo mesto názov („priehrada na rieke
Amstel“), však boli klenuté mosty postupne nahrádzané rovnými
zdvíhacími.

Väčšie
kanály bývajú po oboch stranách lemované zakotvenými loďami. Niektoré
z nich slúžia len ako dopravné prostriedky, v iných však ľudia trvalo
bývajú (tých je zhruba 2 500). Mnoho obyvateľov Amsterdamu vymenilo dom
za loď. Často pritom ani nestrácajú svoje pohodlie, pretože pokiaľ loď
riadne zaregistrujú, môžu si na konkrétnom stanovišti pripojiť
elektrinu, pitnú vodu aj plyn. Na palubách bežne vidieť záhradky
z kvetov v kvetináčoch, zaparkované bicykle, kočiariky, posedenia pre
romantickú večeru alebo sušiaky s bielizňou, na ktorých sa občas trepocú
aj detské plienky. Niektoré hausbóty sú svojou veľkosťou skromné
obydlia, iné naopak ich majitelia získali prestavbou z poriadne veľkých
nákladných lodí.

V centre
Amsterdamu dodnes stojí na 6 800 úžasných tradičných domov zo 16.-18.
storočia. Kvôli mäkkému podložiu museli byť stavané na mohutných
drevených pilotoch. Rady domov lemujúcich kanály pripomínajú
surrealistické dielo Salvadora Dalího; snáď tým, ako tesne sa lepia
k sebe, nedbajú príliš na pravé uhly a sú voči svojej šírke prapodivne
vysoké. Všetko podčiarkuje ich rozvlnený odraz na hladine kanálov. A
prečo také úzke a vysoké? Holanďania sú známi svojim skupánstvom, preto
kupovali čo najmenšie pozemky a stavbu hnali radšej do výšky. Domy majú
dokonca tak úzke schodištia, že skrz ne nie je možné sťahovať väčšie
kusy nábytku, preto si všimnite „šibenice“ s kladkou a hákom na štíte
budov, s ich pomocou sa nábytok vťahoval do jednotlivých bytov. A pokiaľ
sa vám zdá, že domy majú priečelia nachýlené do ulice, máte úplnú
pravdu, trám „šibenice“ potom totiž nemusel byť tak dlhý. Každý dom je
unikát. Nájdeme tu však jednu úplne identickú dvojicu, ktorú nechal
zámožný otec postaviť pre dve dcéry – dvojičky.

Záplava
bicyklov patrí k Holandsku. Vyskúšal som na vlastnej koži, ako rýchle a
pohodlne je možné brázdiť centrum Amsterdamu v sedle bicykla. Pritom
poplatok za požičanie na deň len o trochu prevyšuje celodenný lístok na
MHD.
Jazdné pruhy pre bicykle alebo aj celé špeciálne cesty pre ne sú samozrejmosťou. Rovnako ako
saloony na
Divokom západe mali zábradlia k priväzovaniu koní, tu má každý solídny
obchod alebo inštitúcia kovové zábradlia k uzamknutiu bicyklov.
V najhoršom si môžete pomôcť s dopravnou značkou. Napodiv si veľké
množstvo bicyklov už nikto nevyzdvihne, a tak hrdzavejú opustené i so
svojou reťazou. Úplne bežné sú najrôznejšie detské sedačky, ale
zahliadol som na bicykli aj mamičky s malinkým bábätkom v šatku na
bruchu. Väčšie deti sa často viezli na nákladnom bicykli na malej
korbičke na predĺženom predku. Niekedy tam sedeli len tak, inokedy v
drevenej sedačke s pásom, unikátny bol aj držiak pre bábätkovskú
autosedačku.

Obyvatelia Amsterdamu sa hlásia k celkovo 177 národnostiam. Kto
neuvažuje zostať v Holandsku nastálo, nemusí sa ani učiť holandštinu,
pretože úplne rozšírená je angličtina. Dokonca i bežný bezdomovec je
schopný vás požiadať o pár drobných perfektnou angličtinou a naďalej
v nej viesť rozhovor o čomkoľvek, čo ma kedysi pri prvej návšteve
Holandska celkom vyviedlo z miery. Alebo chlapík v požičovni bicyklov
súčasne vybavoval nemeckú turistku nemecky, taliansku skupinku
v plynulej taliančine a mňa v angličtine, pritom bol sám rodený
Holanďan. A popritom nám pre zábavu dával minikurz holandštiny: napr.
dank u wel = mnohokrát ďakujem.

Kanál
Oudezijds Achterburgwal ožaruje červené svetlo, lebo tvorí srdce štvrte
červených lámp. Budovy po oboch stranách sú totiž „domovom“
amsterdamských predajných žien, ktorých počet nie je známy. Krásne
dievčatá sa krútia v do ružova vysvietených výlohách, klopkajú na sklo,
aby upútali pozornosť okoloidúcich mládencov, a lákajú ich vyzývavo
prstom. Nikoho som síce nevidel vojsť dovnútra, avšak ako turistická
atrakcia fungujú vynikajúco. Davom návštevníkov ale neprajú výrazné
nálepky zakazujúce fotografovanie, na dodržiavanie zákazu dohliadajú
nekompromisní vyhadzovači. Ako som zistil od barmana v krčmičke za
rohom, prostitútky pochádzajú väčšinou z Ukrajiny. Štvrť červených lámp
žije hlboko do noci.
zdroj http://cestovanie-dovolenka.sk
cestovanie, dovolenka, informácie o krajinách a zaujímavých miestach
Cestovateľský magazín plný exotiky a dobrodružstva.
Žádné komentáře:
Okomentovat